Sunday, August 25, 2013

"Τουρκοκάναλα" ή απλώς χρεοκοπημένα;


Ανησυχία προξενεί το γεγονός ότι τα ιδιωτικά κανάλια βάζουν διαρκώς τούρκικες σειρές και σημειώνουν πολύ υψηλά ποσοστά τηλεθέασης που πολλές φορές αγγίζουν το 50%. Αυτή η κίνηση εκλαμβάνεται ως προδοτική τόσο για τα κανάλια όσο και για τους ‘’πατριώτες ελαφρά τη καρδία’’ που τα παρακολουθούν. Αυτό μας διατυμπανίζουν κυρίως οι φίλοι από τη Χρυσή Αυγή, οι οποίοι συνηθίζουν να τα αποκαλούν με τους γνωστούς σε όλους μας τρόπους που δεν είναι της παρούσης να αναφέρουμε J.

 Αυτό που δεν μας λένε όμως είναι πόσοι εν έτει 2013 παρακολουθούν τηλεόραση γενικώς. Πλέον, TV παρακολουθούν μόνο άτομα μεγάλα σε ηλικία. Οι νέοι είναι στο Facebook και ενημερώνονται από blogs και από κανάλια του youtube. Μουσική ακούν από το pc. Ταινίες βλέπουν σε streaming ή τις κάνουν download από torrents. Ενημέρωση και ψυχαγωγία έχουν ‘’στοχευμένη’’  και εξατομικευμένη μέσω του διαδικτύου. Άρα η TV ΨΟΦΗΣΕ!

 Όταν πέφτει η τηλεθέαση, γιατί η tv δεν έχει ΖΗΤΗΣΗ, τα κανάλια δεν έχουν ΕΣΟΔΑ εφόσον ουδείς δαπανά τα ποσά που δαπανούσε παλιότερα για να διαφημιστεί. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε διαφημίσεις από τράπεζες και από πολυεθνικές εταιρίες  με τον πολύ παρά, ενώ δεν βλέπουμε από ΜΜΕ επιχειρήσεις που λόγω κρίσης είναι στο κόκκινο. Οι υποψήφιοι διαφημιζόμενοι όταν παίρνουν στα χέρια τους τα στατιστικά τηλεθέασης και βλέπουν πόσο πενιχρά είναι, ζητούν και παίρνουν έκπτωση. Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι ένα επεισόδιο ελληνικής σειράς κοστίζει 45-60.000€ ενώ ένα τούρκικο μόλις…1500€!

 Τα κανάλια, έχοντας την νοοτροπία της δεκαετίας του 90, διατηρούν υψηλούς μισθούς στα διάφορα golden boys με αποτέλεσμα το καθαρό κέρδος να είναι ακόμα πιο συρρικνωμένο. Εδώ εισέρχεται η κλασική μονομαχία μεταξύ managers/golden boys και μετόχους (share holders). Οι παρουσιαστές και οι μάνατζερ επενδύουν πολύ στο προσωπικό τους προφίλ και κατοχυρώνουν για τους εαυτούς τους εξωφρενικές απολαβές, με αποτέλεσμα να εκτινάξουν στα ύψη το full costing της εταιρίας ενώ τα καθαρά κέρδη ,οπότε και τα μετοχικά μερίσματα,  μειώνονται αισθητά. Για να μειώσουν τις δαπάνες τους τα ‘’τουρκοκάναλα’’, έως ότου διευθετηθεί το ζήτημα των υψηλών αποδοχών που θεσπίστηκαν προ κρίσης,  έκαναν μια καμπάνια marketing για τα τουρκοσίριαλ, είδαν ότι έπιασε, και όλα τα κανάλια γέμισαν αιφνιδίως με τούρκικες σειρές. Αυτό έγινε  με μοναδικό σκοπό να μειώσουν τις ΔΑΠΑΝΕΣ και όχι γιατί εκτουρκίστηκαν ξαφνικά. Παλιότερα, αντίστοιχη προσπάθεια έκαναν με τα βραζιλιάνικα και χρησιμοποιούσαν ελληνικά στούντιο μεταγλώτισης με αισχρά αποτελέσματα. Τα τηλεοπτικά κανάλια, λοιπόν,  δεν είναι προδοτικά αλλά ΧΡΕΟΚΟΠΗΜΕΝΑ. Άλλο το ένα άλλο το άλλο .

Ο λόγος που η tv ‘’ψόφησε’’ ,πέρα από τα παραπάνω που ανέπτυξα, είναι και γιατί δεν είναι INTERACTIVE, δηλαδή δεν υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ του χρήστη και του μέσου. Ο σύγχρονος χρήστης την ώρα που βλέπει ή ακούει κάτι, απαιτεί να συμμετέχει και να συνδιαλέγεται με τους άλλους χρήστες, να τσακώνεται και να αντιπαρατίθεται(αέναο ελληνικό πνεύμα). Αυτό, το χαζοκούτι δεν μπορεί να του το προσφέρει και ο νέος το εγκατέλειψε. Σε 5-10 έτη το πολύ η τηλεόραση θα πάψει να υφίσταται ,εκτός και αν μπορέσουν να βρουν πατέντα να το κάνουν πιο interactive. Εν μέρει προσπάθησαν να λύσουν το πρόβλημα με τα ''έξυπνα'' τηλεκοντρόλ, αλλά απέτυχε παταγωδώς και αυτή η προσπάθεια. Στο επόμενο διάστημα θα δούμε τηλεοράσεις με πληκτρολόγια στο τηλεκοντρόλ,  όπου ο χρήστης θα μπορεί να αλληλεπιδρά σε πραγματικό χρόνο με τον παρουσιαστή, πράγμα που γίνεται τώρα μέσω e-mail ή τηλεφώνου. Το e-mail είναι κάπως αργό για το χρήστη και απευθύνεται στον παρουσιαστή και όχι στους άλλους χρήστες. Η τηλεφωνική παρέμβαση κοστίζει για το χρήστη όπως κοστίζει και για το κανάλι(ανάγκη για call center).

Μόλις κατέρριψα, λοιπόν,  το μύθο που θέλει τα κανάλια να είναι προδοτικά και προσκυνημένα στον Ερντογάν .Δεν είναι προδοτικά,  είναι χρεοκοπημένα και βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο του κύκλου ζωής τους. Είναι ένα απαρχαιωμένο business η TV.Ή θα βρει τρόπο να ανακάμψει δίνοντας εκ νέου ώθηση στην φάση της ανάπτυξης του κύκλου ζωής του business, ή θα τερματίσουν τον κύκλο  με αποεπένδυση και  μεταφορά του κεφαλαίου σε άλλα παρεμφερή business .

Στο τέλος θα μείνει μόνο η κρατική τηλεόραση που έχει άλλους σκοπούς(εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς, σημείο αναφοράς για την ομογένεια κτλ),η καλωδιακή δορυφορική τηλεόραση (πχ Filmnet) και η online-TV που αναπτύσσεται ραγδαία. Η τηλεόραση όπως την γνωρίζαμε, τετέλεσται! Είναι αυτό που λένε οι οικονομολόγοι obsolete business.
[πηγή:R.J.Grant-strategic analysis in business administration]
Michalis Delta
 

No comments:

Post a Comment